Ik heb geen stroom meer in huis ?
- Ga eerst in de meterkast kijken of alle groepen nog aan staan (omhoog in geval van automaten). Bij een zekering kunt u zien of het grijze pitje nog in de zekering zit. Als de zekering is gesprongen dan steekt het pitje meestal uit. LET OP: dit hoeft dus niet altijd.
- Daarna kunt u kijken of de aardlekschakelaars nog aan staan. Indien deze is uitgeschakeld kunt u hem weer aanzetten, lukt dit niet dan staat het hier op de site verder uitgewerkt wat u kunt doen.
- Als alles aan staat en u heeft nog steeds geen stroom, kijk dan even bij u in de buurt of de buren wel stroom hebben. Indien zij wel stroom hebben, dan is waarschijnlijk de hoofdzekering defect. U kunt dan het beste het energiebedrijf bellen. Zij mogen uw hoofdzekering vervangen voor een nieuwe.
- Indien ook uw buren geen stroom hebben, is er een waarschijnlijk een algemene storing. Volg het nieuws of bel de Stedin voor informatie.
Test regelmatig uw aardlekschakelaar
- Er zitten verschillende gevoelige componenten in de aardlekschakelaar. Het is belangrijk voor de veiligheid van de elektra installatie dat de aardlekschakelaar blijft werken.
- U behoort uw aardlekschakelaar elke maand te testen, dit kan lastig zijn met alle klokken enz. Doe dan de test in ieder geval 2x per jaar, bijv. als u de klok moet verzetten voor zomer/wintertijd. Let er op dat alle gevoelige apparaten uit staan, bijv. computers. Op elke aardlekschakelaar zit een testknop, als u deze indrukt moet de schakelaar onmiddellijk uitschakelen. Vervolgens kunt u de schakelaar weer inschakelen, op dit moment kunt u er vrij zeker van zijn dat deze in orde is.
Test alle aardlekschakelaars in uw meterkast.
Welke groepen horen beveiligd te zijn ?
- In oudere installaties alleen de groepen voor woonkamers en slaapkamers.
- In nieuwere installaties alle groepen. (uitgezonderd vast aangesloten apparatuur als boilers)
- In woonkamers en slaapkamers met (natuur)stenenvloer: altijd.
- Buiten wandcontactdozen: altijd.
- In douche en badkamer wandcontactdozen: altijd.
- In bedrijfsruimten met vocht: altijd.
Wanneer kunt u ons bereiken ?
- Natuurlijk kunt u ons bellen tijdens kantooruren. 030-6567196. Deze zijn bij ons van 07:00 tot 17:00.
- Buiten kantooruren krijgt u ons antwoordapparaat, hier krijgt u een mobielnummer te horen voor dringende storingen.
- Eventueel kunt u voor urgente storingen en/of vragen ons 24/7 bereiken op de mobiele nummers van Sjaak 06-17710636 of Dirk 06-17112060.